Στην έκθεση The Photobook Exhibition παρουσιάζονται 11 φωτογραφικά βιβλία, καλύπτοντας τη χρονική περίοδο από τη δεκαετία του 1950 μέχρι και σήμερα. Τα έργα αυτά προέρχονται από διάφορα μέρη του κόσμου και έχουν ποικίλη θεματολογία. Κοινό στοιχείο, όμως, σε όλα είναι ο άνθρωπος και οι δραστηριότητές του, ακόμα κι όταν αυτός απουσιάζει από την εικόνα. Μέσα από τις φωτογραφίες παλιών, αλλά και νεότερων φωτογράφων, παρακολουθούμε πώς ο κάθε δημιουργός βλέπει και αποτυπώνει, μέσα από τον φακό του, τον κόσμο γύρω του, αναδεικνύοντας τα θέματα που τον απασχολούν.
Στα βιβλία που παρουσιάζονται, ο Duane Michals επιχειρεί να αποδώσει το “πορτραίτο” του Παρισιού μέσα από σκηνοθετημένες φωτο-ιστορίες με πρωταγωνιστές τους ανθρώπους του σε χαρακτηριστικά σημεία της πόλης. Αντίστοιχα, ο Garry Winogrand μας αποκαλύπτει σκηνές από τους δρόμους της Νέας Υόρκης και άλλων αμερικανικών πόλεων από τη δεκαετία του 1950 μέχρι το 1980.
Ο Anders Petersen μας μεταφέρει την πραγματική ατμόσφαιρα ενός μπαρ του Αμβούργου, αποτυπώνοντας σκηνές γλεντιού και μέθης μεταξύ των περιθωριακών θαμώνων του, ενώ ο Hans van der Meer μας παρουσιάζει ασυνήθιστες εικόνες από ερασιτεχνικούς αγώνες ποδοσφαίρου σε γήπεδα της Ευρώπης, με φόντο λιβάδια, χωράφια, τη θάλασσα, ακόμα και εργατικές κατοικίες.
Ο Alec Soth μας προσκαλεί σε ένα οδοιπορικό κατά μήκος του ποταμού Μισισιπή, μέσα από το οποίο καταγράφει σύμβολα, παραγνωρισμένα τοπία και ανθρώπους της περιοχής. Από την άλλη, ο Martin Parr με την καυστική και χιουμοριστική του ματιά, ασκεί έμμεσα κριτική στον τρόπο ζωής της μεσαίας τάξης στην Αγγλία, μέσα από φωτογραφίες κοινωνικών εκδηλώσεων και οικογενειακών συγκεντρώσεων.
Είναι επίσης ενδιαφέρον πώς οι φωτογράφοι προσεγγίζουν με διαφορετικό τρόπο την έννοια της οικογένειας. Ο Larry Sultan απεικονίζει με τρυφερότητα αλλά
και ρεαλισμό τη σχέση των ηλικιωμένων γονιών του στο πατρικό τους σπίτι στην Καλιφόρνια. Αντίθετα, ο Masahisa Fukase αποτυπώνει μελαγχολικά τη δύσκολη χρονική περίοδο μετά το διαζύγιό του, μέσα από τραχιές, ασπρόμαυρες εικόνες από κοράκια στο παγωμένο νησί του Hokkaido της Ιαπωνίας. Σε μια πιο σύγχρονη προσέγγιση, ο Peter Puklus φωτογραφίζει την οικογένειά του με εννοιολογικό τρόπο, εξετάζοντας τα έμφυλα στερεότυπα και τους ρόλους στην οικογένεια, παραλληλίζοντάς τους συχνά με εργαλεία και στοιχεία κατασκευών. Σπουδαίες είναι και οι φωτογραφίες της Alessandra Sanguinetti, που αποτυπώνει με τρυφερότητα τη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ δύο μικρών ξαδερφών που μεγαλώνουν μαζί σε ένα αγρόκτημα έξω από το Μπουένος Άιρες.
Τέλος, η Cindy Sherman θέτει προβληματισμούς μέσα από τα αυτοπορτραίτα της για την έννοια της ταυτότητας, της αυτοεικόνας, της εμφάνισης και της εντύπωσης που η εικόνα μας μπορεί να δημιουργήσει.
Συνολικά, η έκθεση The Photobook Exhibition προσφέρει στον θεατή την ευκαιρία να γνωρίσει και να ξεφυλλίσει από κοντά βιβλία που έχουν αφήσει το δικό τους αποτύπωμα στον χώρο της φωτογραφίας. Κοινός παρονομαστής σε κάθε βιβλίο είναι ο άνθρωπος και οι πράξεις του, που μέσω της φωτογραφίας μετατρέπονται σε κάτι σημαντικό και διαχρονικό.
Σοφία Τολίκα
Τα βιβλία της έκθεσης:
Masahisa Fukase – Ravens
Hans van Der Meer – European fields. The landscape of lower league football
Duane Michals – Εspace photographique de Paris, 14 septembre-18 octobre 1992
Martin Parr – The cost of living
Anders Petersen – Café Lehmitz
Peter Puklus – Hero Mother
Alessandra Sanguinetti – The Adventures of Guille and Belinda and The Enigmatic Meaning of Their Dreams
Cindy Sherman – That’s me
Alec Soth – Sleeping by the Mississippi
Larry Sultan – Pictures from home
Garry Winogrand – Figments from the real world